Midlertidlig ledelse
Midlertidig ledelse – Interim ledelse
Med denne ydelse tilbyder jeg arbejdspladser der arbejder med børn, unge og/eller familier at løse en situation, hvor I midlertidigt mangler en leder, og derfor har brug for en der kan tage hånd om opgaveløsning, faglig understøttelse og retning samt personaleledelse for en afgrænset periode.
Ved at ansætte en midlertidig leder sikres I, at der tages hånd om opgaveløsningen og personalegruppen samt at der opretholdes et ledelsesmæssigt samarbejde med dem, som er direkte involverede i de opgaver personalet løser. Personalegruppen vil blive understøttet i deres opgaverløsninger, det faglige niveau opretholdes og videreudvikles, og flow i opgaverne vedligeholdes mens I ansætter en ny leder.
Det er også muligt at jeg som midlertidig leder kan udarbejde eller videreudvikle på procedurer og arbejdsgange til gavn for kvaliteten af samarbejde og opgaveløsning. Eller at jeg tage hånd om implementering af beslutninger, I ønsker implementeret inden en ny leder tiltræder.
Det er en spændende opgave, som jeg udfordres af og sætter pris på at løse. Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis I på din arbejdsplads er kommet i en situation, hvor der for en periode mangler en leder.
Mere om disciplinen og faget ledelse samt mine tilgange til at lykkes som midlertidig leder
Ledelse er et fag og en disciplin i sig selv. For mig blev deciplinen ledelse attraktiv, fordi jeg via min position og den magt som ligger i den, fik mulighed for at nå ud til langt flere mennesker. Både medarbejdere og via dem, de mennesker vores hovedopgaver henvender sig til. Jeg er kontinuerligt optaget af hvordan lederskab kan formes og praktiseres for at lykkes med at skabe følgeskab. Det er en kompliceret balanceopgave, som også kræver personlig indsigt og udvikling.
Filosoffen Ole Fogh Kirkeby skriver: ”Lederen må kunne forsone sig med magten for at virke troværdig. Men det kan han kun, såfremt denne magt er begrundet i noget andet end ham selv”.
Og dette noget andet handler for mig om det fælles fokus og ansvar vi har, for at løse vores hovedopgaver bedst muligt til gavn for de mennesker, som har brug for vores håndsrækning. Det er en stærk motivationskilde for mig, når jeg får viden om at familier nu kan mere selv og har fået en større frihed samt det agentskab det medfører.
Som leder er jeg fokuseret på at skabe faglig retning i opgaverne, faglig understøttelse og samarbejde i og mellem teams. Jeg er bevidst om, at jeg er rollemodel for mine og andres medarbejdere, og at jeg skal strække mig endnu længere for at gribe de bolde, der bliver kastet til mig – ikke mindst de skæve. Jeg har erfaringer med, at vi hver især lykkes bedre med vores opgaver, når vi formår at samarbejde med andre, der også er involveret i opgaven. Det indebærer ofte, at vi er nødt til at krydse faggrænser og træde ind i andre arbejdskulturer, hvilket kan skabe konflikter. Derfor har jeg også fokus på konfliktkulturer og psykologisk tryghed, som gør det lettere at vende tilbage til den kollega eller leder, som der opstod uoverensstemmelser med.
Siden jeg opsagde mit lederjob i efteråret 2021, har jeg haft 2 ansættelser som midlertidig leder med hovedfokus på faglighed, opgavestyrring og medarbejdertrivsel. I disse opgaver arbejder jeg ud fra det vi skal være fælles om: Hovedopgaven som vores fælles Konge.
Jeg prioriterer tid til at møde alle medarbejdere, være åben, nysgerrig og respektfuld i forhold til at det er deres arbejdsplads jeg træder ind i. Samtidig skal jeg være tydelig i min ledelse, og om det ansvar jeg har påtaget mig. Det er en balanceret dans, der kræver fokus på tempo, dansestile, fører- og følgerroller og behov for fleksibilitet og justeringer. Dertil også en stor portion menneskelighed og indsigt i dynamikker mellem mennesker. På kort tid skal jeg skabe grobund for tillid og psykologisk tryghed mellem os, så min tilstedeværelse bliver meningsfuld og vi kan begynde vores samarbejde.
Opgaven inkluderer også ledelsessamarbejde horisontalt og vertikalt, hvor jeg hurtigt skal sætte mig ind i kommandoveje, fora for beslutninger og kendskab til hinanden. Det er nødvendigt for at jeg får den viden jeg har brug for, men også feedback så jeg løbende kan justere min ledelsesstil og opgaveløsninger, så jeg bedst muligt løser den opgave jeg er bedt om at udføre.
Midlertidig ledelse kan også inkludere, at jeg tager hånd om specifikke opgaver, hvor der fx ønskes en anden systematisering eller ramme. Opgaven indebærer oftest en overlevering til den kommende leder. For at denne kan blive vellykket, kræver det at jeg undervejs er opmærksom på at være tilpas tilstede og engageret i medarbejdergruppen, samtidig med at jeg balancerer min position som midlertidig leder. Vi skal sammen holder os for øje, at de om lidt skal modtage en ny permanent leder.
Dette er en meget spændende opgavetype, som jeg udfordres af og sætter pris på at løse.
Jeg kan anbefale alle der arbejder med komplekse problemstillinger i mødet med børn, unge og familier – medarbejdere som ledere, at tjekke Karens nye hjemmeside ud!
Jeg har personligt oplevet hendes nærvær, rolige væsen og ikke mindst knivskarpe faglighed ved roret. En konstitueret leder med høje ambitioner og tro på sine medarbejders evner, og hvis faglige understøttelse giver en lyst og mod på meget mere.