Mægling og konfliktløsning

Home 9 Mægling og konfliktløsning

Mægling, konfliktløsning og konfliktkulturer

Konflikter er et livsvilkår, så vi kan ikke undgå dem. Spørgsmålet er i stedet, hvad vi kan gøre ved dem, når de i større eller mindre grad får tag i os. Det kan være konflikter i vigtige relationer, forældreskabet eller i samarbejdet på arbejdspladsen som påvirker os, trækker energi ud og fx mindsker vores muligheder for at løse de opgaver, vi har ansvar for.

Min retning i mødet med konflikter er at gå lige ind i dem, da det er den korteste vej ud igen! Og jo før jo bedre.

Center for Konfliktløsning definerer konflikter på følgende måde: Konflikter er uoverensstemmelser, der indebærer spændinger i og mellem mennesker. Selv hvis kun én af parterne mærker ubehaget, eksisterer konflikten og den må tages alvorligt.

For at løse konflikten og nå frem til bæredygtige løsninger, skal vi tage os af både sagen og relationen.

Mægling

Konfliktmægling kan bruges, når to parter har en konflikt med hinanden. Som neutral og upartisk mægler hjælper jeg jer med selv at finde frem til tilfredsstillende løsninger og aftaler. Mæglingen sker gennem en struktureret proces, som jeg  rammesætter og leder uden at komme med råd, vejledning eller forslag til løsninger. Jeg træffer heller ikke beslutninger på jeres vegne.

I deltager frivilligt, og I kan til enhver tid afbryde mæglingen. Når I vælger at deltage, har I også forpligtet jer til at bidrage til selve mæglingsprocessen.

Forløbet består almindeligvis af 2 forsamtaler – en med hver af jer. Her fortæller jeg mere om hvordan mægling kommer til at foregår, gennemgår rammerne og vi har mulighed for at tale om det  der måske bekymrer dig eller er særligt vigtigt for dig. Derefter mødes vi sammen i 2-3 timer pr. gang. Det mest almindelige er, at parterne når frem til løsninger og aftaler i løbet af 2 til 3 mødegange. Der vil typisk gå 2 uger mellem vi mødes, så I har tid til at forholde jer til det vi taler om fra gang til gang.

Konfliktløsning kan bruges til at se på aktuelle konflikter på arbejdspladser, som der skal tages hånd om internt, men hvor der kan være brug for at få tilført viden om konflikter og mulige løsninger af dem samt et større perspektiv på hvad der kan være på spil udefra. Her starter jeg med at være en samarbejdspartner for lederen, og derefter kan jeg som medansvarlig for at løse situationen, facilitere en proces med medarbejderne.

Sådanne processer genererer viden om konflikter, deres virkemidler og medarbejdere og lederes handlinger. Denne viden kan bruges konstruktivt til at få talt om arbejdspladsens nuværende konfliktkultur og få formuleret en ønskelig konfliktkultur til brug ved fremtidige konflikter. Med en beskrevet konfliktkultur, der indeholder hensigtserklæringer om hvordan gruppen og lederen fremover vil bestræbe sig på at håndtere konflikter, er der udspændt et sikkerhedsnet under afdelingen såvel som under den enkelte medarbejder. Det kan være med til at forebygge stress, sygefravær, opsigelser og manglende kvalitetet og flow i opgaveløsningen.

Kontakt mig for en samtale om den situation du eller I står i. Så afklarer vi sammen om jeg vil kunne hjælpe jer.